יום שלישי, 26 בינואר 2010

התנגשות הענקים - גוגל שוקלת לצאת מסין

עידן נישליס:

רעידת האדמה הוירטואלית שחוללה גוגל בחודש ינואר לא נופלת באיתנה מרעידת האדמה המציאותית שפקדה את האיטי. למרבה המזל במקרה הראשון אין נפגעים בנפש וכמובן שלא ניתן בכלל להשוות ולהשתוות לאסון נוראי, אך מבחינת תהודה תקשורתית וכלכלית מדובר ברעידת אדמה בכל קנה מידה.


ב 12 לינואר 2010 הודיעה גוגל כי היא שוקלת להמשיך את דרכה בסין עקב פריצת האקרים לחשבונות ג'ימייל של פעילי זכויות אדם בסין. ניסיון זה הינו הקש ששבר את גב דב הפנדה שקדם לו צנזורה מחמירה מצד השלטון הסיני על תוצאות החיפוש של מנוע גוגל, לא רק על אתרים פורנוגרפיים, אתרים וולגרים אלא גם על אתרים של זכויות אדם ואתרים ה"רגישים" לשלטון כמו אתרים לזכויות טיבט לשחרור מהכיבוש הסיני.


האירוניה היא שיישות חסרת גבולות כמו האינטרנט מוצאת את עצמה יוצאת בצורה בוטה ונחרצת מחוץ לגבול גיאוגרפי של מדינה. צעד זה של גוגל מוכיח שלרשת כן יש גבולות - מדיניים, מוסריים, עקרונות וערכים. בשביל חופש מידע ענקית החיפוש יוצאת כנגד מדינה שמנסה למנוע זאת וזאת במחיר של הפסד כלכלי חד משמעי. שוק האינטרנט בסין הינו כיום הגדול ביותר בעולם וממשיך לצמוח, כאשר מספר הגולשים עולה על 350 מיליון. היציאה של גוגל מסין תגרע מהחברה הכנסות שנתיות של מיליארד דולר ממודעות פרסום מקוונות.


חוקי הצנזורה של המדינה הקומוניסטית ומתקפת האקרים, שיש סיכוי שהינה קשורה לשלטון, מביאה את גוגל לכדי הרמת ידיים ונסיגה.


ד"ר יובל קרניאל:


זוהי התנגשות בין ענקים. הקרב הראשון המשרטט את הצפוי לנו בעתיד. העולם הישן מפנה אט אט את הבמה לשחקנים הגדולים באמת. ובזירה הזו, גם ארה"ב החבולה לאחר המשבר, וגם האיחוד האירופי הקשיש, אינם מהווים תחרות. כאן נאבקים על דמותו של העולם בעתיד. עולם שאחרי אוואטר, שהפך במהרה לסרט האהוב ביותר בסין. בפינה אחת של הזירה מתרוממת סין, כענק כלכלי שצומח בקצב מסחרר ומאיים לכבוש את הפסגה בעולם של המדינות, בפינה הנגדית, גוגל, כתאגיד בינלאומי הצומח בקצב לא פחות מסחרר ומאיים להפוך לתאגיד הגדול בעולם. זהו כמובן רק שלב נוסף בגישושים ההדדיים שמנהלים שני הארגונים הענקים והצומחים. אני לא מקבל את הסיפור של גוגל שמדובר בהחלטה שנובעת מאידיאולוגיה וערכים בלבד. גוגל השלימה במשך שנים עם הצנזורה הסינית על מנוע החיפוש, וספגה לא מעט ביקורת בקרב מעריציה השוטים, המאמינים עדיין שמדובר בגוף ש"לא עושה רע" ומטרתו תרומה לקהילה. גוגל היא כבר מזמן תאגיד ענק דורסני, שלא בוחל באמצעים על מנת להמשיך לגדול, לצמוח ולהרוויח. ההתנגשות עם השלטונות הסינים היא על הנושא שהוא בגרעין הקשה של שני הארגונים. לשניהם אסטרטגיה הפוכה איך לשלוט בהמונים, ואיך להמשיך לצמוח ולהפוך לגורם החזק והמשפיע בעולם. האסטרטגיה הסינית היא של שליטה כוחנית, צנזורה קפדנית, משטר של פחד, ורמיסה של הפרט. כל פרט או ארגון שיכול להפריע לשלטון או לצמיחה המואצת של המדינה. האסטרטגיה של גוגל, להשיג עוצמה בינלאומית חסרת תקדים, היא הפוכה לחלוטין, ועושה שימוש יעיל להפליא במושג של חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. כלומר זכותו של כל אדם לקבל מיד כל מידע על כל דבר ללא מגבלות של מדינה, צנזורה, פרטיות, או קניין רוחני. הצורך שלנו במידע והרצון שלנו לדעת, הופך את כולנו לברגים במכונה הענקית של גוגל ששולטת ברכות, ו"בהסכמה" במציאות של כולנו. הקרב, כמובן, רק התחיל, והוא רחוק מהכרעה. בקרוב נשמע שגוגל ממשיכה לפעול בסין, תחת הסכמות חדשות עם השלטון. כן, תמשיך להיות צנזורה, אך כזו שתפגע קצת פחות באינטרסים הכלכליים של גוגל.

תגובה 1:

  1. נקודת מבט נוספת על הנושא

    מיליארד וחצי סינים נגד 171 מילארד דולר
    http://kalcala.blogspot.com/

    השבמחק