יום שני, 11 בינואר 2010

יותר ממחצית המעסיקים בארה"ב משתמשים בפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות לסנן מועמדים

הצד השיווקי, עידן נישליס:

מחצית מהמעסיקים בארה"ב משתמשים בפייסבוק, linkedin וטוויטר כדי לסנן מועמדים. נתון זה הינו מדאיג מאד מכיוון שהוא נוגד את כל המהות שברשת חברתית. הרשתות החברתיות היו עד עכשיו למקום ה"פורקן" של הזהות האישית - הצגת תמונות, שיוך חברים, העלאת עידכונים ועוד. עתה, עם הידיעה ש"האח הגדול" מסתכל זה מעלה את מפלס המתח והרגישות למה שמעלים ובעצם פוגע במרקם והוויה של המדיה החברתית.

שימוש במדיה חברתית על ידי מעסיקים מעלה המון סוגיות מאד מעניינות, הן מקצתן:

דעה קדומה - עד עתה בארה"ב היה נהוג לא לצרף תמונה לקורות חיים על מנת מניעת האשמת מעסיק בגזענות או אפלייה. עתה אפשר לראות לא רק את תמונת ה"מועמד" אלא גם את משפחתו, חבריו וכל חוג מכריו.

מי שאין לו פייסבוק, יתרון או חסרון? - האם מעסיק יפסול על הסף מועמד כי אין נגישות כלל למידע אודותיו? כלומר האם פתיחת דף פייסבוק מהווה בעצם יתרון או חסרון למועמד?

סוגיות משפטיות רבות שבראשן חופש הביטוי עולות מהתנהלות זו.

זהות אישית לא מעידה על הזהות האמיתית - יש אנשים אשר המדיה החברתית יוצרת להם מפלט מהעולם המציאותי בו הם חיים ולכן הם מאמצים זהות חדשה וירטואלית. כמובן שזהות זו יכולה להיות שונה ב 180 מעלות מזהותם האמיתית. האנונימיות של האינטרנט הייתה כוחה העיקרי עד כה ופגיעה שכזו הינה אנושה.

מה זה עניינו של מעסיק? - האם נחצה פה הגבול שבין מקצועיות ואמינות לחיים האישיים? העובדה שמשהו אוהב לבלות והינו "חיית לילה" לא אמורה לעלות לו במשרה מפני שמועמד פוטנציאלי רואה את זה כמשהו "משוגע" שיזיק לנורמות החברה.
מה שהיה פעם היתרון של האינטרנט הפך למגרעת - חופש הביטוי ונגישות לכל. עם הזמן החיים שלנו הפכו לוירטואלים ומציאות שניה זו מתמזגת עם המציאות היומיומית שלנו. יהיה מעניין להמשיך ולעקוב על מנת לראות איך מועמדים לעבודה "ימרדו" בתופעה זו שללא ספק רק הולכת וגדלה.

הצד המשפטי, ד"ר יובל קרניאל:

מחצית מהמעסיקים מודים שהם משתמשים בפייסבוק כדי לסנן מועמדים, החצי השני עושה זאת בלי להודות. הפרטיות שלנו מתה כי ויתרנו עליה. תמים לחשוב שאפשר להעלות ולספר סיפורים באתרים שונים באינטרנט בלי שאלה יגיעו לידיעת כל מי שמתעניין.חלק מהמתעניינים בנו עושה זאת למטרות אחרות לגמרי מהמטרות שהנחו אותנו כאשר מסרנו את הפרטים ברשת.


הדמות שאנו יוצרים לעצמנו באינטרנט אינה תמיד הדמות האמיתית שלנו. כאשר אנשים סומכים על הנאמר ברשת עולות שאלות מורכבות בנוגע לחובת הגילוי ולאמירת האמת. האם מותר לנו לשקר בדף הפייסבוק שלנו? ומה דינו של השקר הזה כאשר הוא גורם להחלטה של מעביד להעסיק או לא להעסיק אותנו?

רשות הדואר מאיימת להפסיק את עבודתה של הילה,עובדת רשות הדואר המשתתפת בתוכנית האח הגדול בערוץ 2. מסתבר שבתכנית הילה מספרת את כל האמת על השירות המחורבן שהיא מעניקה ללקוחות הדואר. הילה לקחה בחשבון שכל עם ישראל ישמע את הדברים, אבל לא חשבה שדווקא המעסיקים שלה יקפצו.

האם התבטאות של עובד בזירה תקשורתית כמו תוכנית ריאליטי או כמו הקיר בפייסבוק שלו יכולות להיות עילה לפיטורין?

הפרטיות שמתה מציבה אתגרים גדולים בפני שיטת משפט שמבוססת בין היתר על כבוד האדם, פרטיותו, שמו הטוב, והאוטונומיה שלו. המציאות החדשה ברשת קובעת נורמות חדשות.

המסקנה המובנת מאליה היא שעלינו להזהר ולחשוב עוד פעם אחת, לפני שאנו מעלים תכנים ברשתות החברתיות. הנחה נוספת צריכה להיות שכל מה שאמרתי, כתבתי, פרסמתי, הגבתי באינטרנט יגיע לידים הלא נכונות.

בתחום העבודה הכיוון הוא ברור. נפסיק להפיץ קורות חיים, ונסתפק בהפניה של המעביד לפרופיל שלנו ברשת החברתית המתאימה. כדאי לזכור שהמעביד יביט לא רק בפרופיל הזה, ברשת החברתית הזו, אלא בכל המידע הזמין לו ברשת.

עלינו לגבש לעצמנו, גם כפרטים, מדיניות יותר ברורה בנוגע להתנהלות שלנו ברשתות חברתיות. מה אני מגלה, מתי, ובאיזה אופן. זכויות הפרט שלנו לא יגנו עלינו מול עוצמתו של מידע אמין שמופץ ברשת וחושף אותנו לסכנות ולאיומים.







תגובה 1:

  1. Indeed, the social media tools provide wonderful ways for us to keep in touch, to learn more regarding various issues and to enlarge and strengthen our business relationship. However, we should use any of the social media tools available for us, carefully and premeditatedly since unthinking posts could lead you, these days, to the wrong side of a lawsuit.

    We all know already that as social media tools make it available for employers to collect information about us and to check better who we are and even what we are doing during the day. There are many legal issues arising out of social media various situations (on Twitter, Facebook, Linkedin or any blog), concerning; copyright, trademark, privacy, contract, evidence etc.

    Social media and social networking used by attorney, might create even more issues and complications concerning a ultra-sensitive attorney-client relationships, various ethical questions and evidence related issues that have not been fully answered yet (Not for nothing , for example, a large percentage of attorneys avoid blogging).

    In any case, if you happen to work in the legal profession, you are already aware of certain code of ethics and conducts that you must uphold in your professional as well as daily life. This very ethics should be used also in your "online-life".

    I, personally, think that the social media tools, used for a law practice or for a business, if used in a well strategic and ethical planned way, have the power to bring the practice of law as well as generally businesses to new places.

    This is also why I believe that legal marketing is important to be use wisely. We need to learn how to use the platform available through the social media tools in order to achieve the optimal potential of our law practice or other business by learning how to firm marketing, how to develop our business, how to build a better business/law blog, where to focus in social networking and more.

    Congratulations for the new blog and I'm looking forward to read more!

    השבמחק