יום ראשון, 8 בנובמבר 2009

יו טיוב מגינה על זכויות יוצרים

הצד השיווקי, עידן נישליס: הרשת החברתית יו-טיוב עשתה צעד חסר תקדים במשמעותו, בתחילת השנה, כאשר לקחה חלק פעיל במאבק להגנת זכויות יוצרים.
Text Color כחלק ממאמץ זה, יו-טיוב מסירה פס-קול מקטעי וידאו אשר מוגנים בזכויות יוצרים או מותרים לשימוש, משמע שאם תכנסו לסרטון שהכנתם והעלתם עם שיר או מוסיקת רקע, יש מצב גדול שהסרטון ינוגן בלי פס הקול. יו-טיוב מזהה טביעות של קטעי אודיו על ידי תוכנה היודעת האם פס הקול המוצמד נרכש ומקורי או הורד באופן פיראטי. אומנם צעד זה הינו תקדימי ובעל אופי חיובי בעידן האינטרנט שנגס קשות בתעשיית המוסיקה והכנסותיה עקב הורדות פיראטיות, אבל מאידך הוא נוגד את כל מה שרשת חברתית אמורה לייצג. המהות של רשת חברתית הינה היכולת להעלות תכנים ולחלוק עם העולם את אשר על רוחו של הגולש כאשר הוא מאמץ לעצמו זהות על מנת להתבטא. מה יהיה עכשיו עם הכנת רימיקסים, סרטונים "ביתיים", פארודיות וכיו"ב? פתאום יש חסם שלא מאפשר לנו להתבטא בחופשיות אלא תחת קוד אתי, צודק ככל שיהיה, אבל עדיין מגבלה הנוגדת את מהות האתר. אני לא בטוח שצעד זה ייטיב עם יו-טיוב, להפך. דבר ראשון, זה ימשיך לתסכל גולשים ולהערכתי אף יפגום בפופולאריות העצומה של האתר. דבר שני, זה לא מה שיציל את תעשיית המוסיקה וימנע הורדות פיראטיות. במקום לחשוב על פתרון יצירתי כגון אישור שימוש בזכויות יוצרים לתכנים באתר והענקת תמלוג לאמנים, יו-טיוב יוצאת למאבק עקר כנגד מה שבעצם בנה אותה כמותג - חופש הביטוי.
הצד המשפטי, ד"ר יובל קרניאל:
יו טיוב מוצאת את עצמה בין הפטיש לסדן. תביעות על הפרת זכויות יוצרים נערמות אצל עורכי הדין שלה, והיא חייבת למצוא אסטרטגיה חדשה לטיפול בנושא. דיני זכויות יוצרים הנוכחיים מחייבים אותה להמנע מהפרה ושימוש ללא היתר ביצירות מוגנות. מכאן נובעת ההחלטה להסיר את המוסיקה המוגנת מקטעים העושים בה שימוש פיראטי. ברור שהפעולה הזו מהווה יריה עצמית ברגליים, שהרי חלק ניכר מהקטעים באתר מורכבים מיצירות וידאו חדשות העושות שימוש במוסיקה מוכרת ומוגנת. זוהי פעולה של סירוס עצמי של האתר ושל הזירה התוססת של ציטוטים, פרודיות, חיקויים ושימושים מגוונים ביצירות קיימות. זוהי פגיעה קשה בחופש הביטוי של הגולשים ושל היוצרים. הפתרונות הם לא פשוטים וכרוכים גם במשא ומתן ותשלום של תמלוגים ליוצרים. רבים כבר מבינים שיש צורך בשינויים מרחיקי לכת בדיני זכויות יוצרים ובמודלים העסקיים הבנויים על שימוש ביצירות מוגנות, אבל עדיין אין לנו נוסחה מנצחת, ובעלי הזכויות מתקוטטים עם גורמים המשדרים או מפיצים את התכנים, גם כאשר הדבר פוגע בהם בסופו של דבר. אני מקווה שהצעד שיוטיוב נוקטים בו עכשיו מהווה רק צעד במשא ומתן עם בעלי הזכויות, ושהתוצאה הסופית תהיה השמעה חופשית של היצירות. נמשיך לעקוב ולהגיב.

תגובה 1: